Slik oppretter du en Google Ads kampanje

Å annonsere via Google er det ekstremt nyttig verktøy som vil hjelpe deg med å være synlig for potensielle kunder. En av de viktigste grunnene til å benytte seg av en slik markedsføring er hvilken ROI den tilbyr, og hvor raskt man kan se resultatene strømme inn. I etterkant av kampanjen vil du også sitte igjen med mer informasjonen om den målgruppen du ønsker å treffe.

Jeg administrerer to forskjellige nettsider. Min personlige blogg, der jeg publiserer ulike blogginnlegg knyttet til digital markedsføring, men og en nettbutikk som jeg og to medstudenter har opprettet. (www.kleslageret.no). Å velge hvem av disse som jeg skal lage en kampanje for er ganske enkelt. Slik jeg ser det, så mister en faglig blogg litt av sin kredibilitet ved å reklamere. En nettbutikk derimot er det helt essensielt for. Derfor velger jeg å opprette en kampanje for Kleslageret.

Før vi starter må du ha opprettet en Google-konto, slik at vi kan bruke denne for å lage kampanjen. Om dette er din personlige konto, eller bedriftens, kan du velge selv. Det siste steget er å vite hva slags kampanje du ønsker å opprette. Her er fem forskjellige alternativer:

  • Search network kampanje – her vil din ad dukke opp i ulike søketjenester som Google har (Youtube f.eks.), og de vil dukke opp til relevante søkeord som du har definert selv.
  • Display network kampanje – her får du en visuell ad som dukker opp på plattformene til Google (Gmail, Youtube)
  • Shopping kampanje – her definere Google selv hvor produktene dine skal dukke opp i Google Shopping, basert på informasjonen som produktsiden din inneholder. 
  • Video kampanje – ganske selvforklarende, men her vil du ha en ad som vises på hovedsakelig YouTube.
  • App kampanje – her får du en ad på plattformer som tilbyr App ads.

For Kleslageret velger jeg en Search network kampanje. Ønsker du å gjøre det samme, klikk her. Da setter vi i gang!

Komme i gang

Skjermdump

Først må vi definere målet med den kampanjen vi skal opprette. Dette definere vi for at ad’en skal passe til formålet. Jeg får for at nettbutikken skal få flere besøkende. Dette øker sjansen for salg.

Skjermdump

Nå må du bestemme for brukeren sendes når de blir lokket av annonsen sin. Vi i Kleslageret har en bedriftsprofil, så det kunne vært en idé å sende brukeren din. Det som derimot er et problem med dette er at vi vil korte ned tiden fra mottaker av budskapet ser annonsen, til de har bestilt et klesplagg. Vi ønsker å fjerne friksjonen, og derfor sender vi brukeren rett til nettbutikken.

Deretter får du en forhåndsvisning av hvilken nettside som brukeren kommer til når de trykker på annonsen. Til høyre ser du hvordan det vil fremstå for en som er på mobil, men du kan også se en fremvisning av hvordan det vil være på datamaskin.

Utforming

Skjermdump

Nå må vi utforme hvordan vi ønsker at annonsen skal se ut. Her gjelder det å være kort og konsis, og passe på stor bokstav, samt rettskrivning. Vi ønsker å lokke kunden inn, og dermed må vi tilby noe litt spesielt. For Kleslageret har jeg lagt inn de viktigste detaljene vi ønsker at kunden skal vite om. At klærne er billige, og at inntektene er til en god sak. Slik skal mottakeren bli interessert. I tillegg legger jeg ved et mobilnummer kunden kan ringe oss på, og i tillegg hvor vi holder til. Neste steg er å definere noen nøkkelord for annonseringen.

Skjermdump

Her har jeg lagt inn de søkeordene jeg ser på som mest relevant for en nettbutikk som selger brukte klær. Jeg har gått litt spesifikt på ulike tøy vi har i sortimentet, men også noen søkeord som treffer bredere.

Hvor og hvor mye?

Skjermdump

Etter å ha satt noen søkeord som blir nøkkelen for oss, må vi definere hvilket område vi ønsker å annonsere i. Dette kan spesifiseres helt ned til ulike postnummer, men også større områder som hele Norge. Vi i Kleslageret har ingen nevneverdige begrensninger, og vi velger derfor å annonsere i hele Norge.

Skjermdump

Deretter må vi sette fast hvor mye vi ønsker å bruke på annonseringen. Du vil få et utvalg, som er på tre ulike nivåer. Jo mer du bruker på annonseringen, jo flere annonseklikk kan du forvente. Ser du under disse, kan du velge selv.

Skjermdump

Her kan du gli slideren dit du ønsker, og du vil få et estimat der du ser hva konkurrenter innen samme bransje bruker på annonseringen. Slik kan du definere budsjettet selv.

Se over annonsen

Skjermdump

Her får vi muligheten til å se over annonsen en siste gang før du bli ført til siden for betaling. Her forsikrer vi oss om alt er riktig, og gjør små endringer om det er nødvendig.

Etter å ha trykket neste på denne siden blir du ført videre til betalingssiden, der du legger inn detaljer om betaling. Etter dette er gjort trykker du bare SEND, og din kampanje er klar til bruk! Gratulerer med å ha opprettet en Google Ad!

Kilder:

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *