Refleksjonsnotat; slik var det å starte en nettbutikk!

Det å starte en nettbutikk kan virke vanskelig, men la meg forsikre deg om én ting, det er det ikke! Jeg forteller her litt om de opplevelsene jeg hadde sammen med gruppen min, når vi startet nettbutikken Kleslageret.no. Har du vært gjennom noe lignende eller har du noen spørsmål? Legg gjerne igjen en kommentar, eller send meg en melding på LinkedIn 🙂

For min del startet denne delen av semesteret på en spennende måte. Jeg hadde hørt tidligere at vi kom til å starte en nettbutikk, og syns det hørtes vanskelig ut, men mer som en morsom utfordring. Som del av valgfaget, kom jeg og min gruppe fra Grønn Markedsføring med Arne Nygaard, og følte at vi like så godt kunne bruke samme gruppe her også. Det var helt til tre av oss var veldig aktive og på med tanke på blogg, LinkedIn og idéer til nettsiden. Vi følte at det bare var vi som var aktive, og ga raskt beskjed til resten på gruppen at vi skulle splittes opp. Selvfølgelig en litt turbulent start, men vi var tre stykker med ambisjoner og som var betraktelig mer aktive. Vi ville, som Karl Philip sa ofte, «gi full gass». 

Å komme med et konsept gjorde vi ganske raskt. Gjennom noen få dager utelukket vi en hel del grunnet våre ambisjoner og ønsker, og jeg syns vi var svært enige gjennom hele denne prosessen. Gruppekjemien satt godt. En av de viktigste delene for min del var å fremme dette med at nettbutikken er for en god sak. Jeg mente vi kunne spille mye på dette, og at vi kunne skape et samfunnsmessig engasjement. Vi kunne også bruke mye av dette engasjementet til å bygge noe større. Og da etter eksamensperioden. Dette var visjonen heg hadde i hodet når idéen kom frem. Derfor sto jeg veldig på at det å selge brukte klær var en god idé. Etter at vi kom frem til at det var brukte klær vi skulle gå for, kjørte vi på som bare det. Å samle inn klær gikk raskt, og dermed var vi veldig godt i gang.

Jeg så på konkurransen som stor, ettersom vi i all hovedsak benytter oss av samme konsept som Fretex, og de er allmenn kjent. Her syns jeg vi var smarte, og brukte mye tid på deres nettside for å finne feil vi selv ikke ønsket. I tillegg er jeg svært fornøyd med den differensieringen vi gjorde på pris. Sett i etterkant ser jeg ingen andre måter vi kunne differensiert oss på, og ser tilbake med stolthet på akkurat dette. 

Fremdriftsplan og prioritering

Jeg personlig er ingen tilhenger av fremdriftsplaner, fordi jeg syns mange virker å føle seg låst til disse. Jeg liker i større grad å sette i gang, og løse utfordringene som de kommer, og så får man heller måle mot OKR, enn mot en fremdriftsplan. Det sagt, så satte vi opp en litt generell fremdriftsplan der vi kjapt fikk ned det vi tenkte i grove trekk. Etter dette satte vi opp noen prioriteringer, og plottet disse inn i en prioriteringsmatrise. Dette ga oss et godt bilde på hvor vanskelige vi så for oss oppgavene ville være, og hvor viktige de ville være for nettbutikken. 

Her er det vi satte opp helt i starten:

Eget skjermbilde

Målsetning

Jeg var nok den på gruppa med de høyeste, og dermed de mest urealistiske, ambisjonene, og jeg husker at jeg utbrøt «Jeg vil være den som forteller neste års klasse om hvordan man starter en vellykket nettbutikk!». Selvfølgelig veldig flåsete sagt, men for meg var det likevel viktig å sette høye ambisjoner. Når vi ser tilbake på det, var vår målsetning om å selge for 50 000 kr altfor høy. Når det gjelder resten av OKR’ene vi satte opp, er jeg temmelig fornøyd. Noen var oppnåelig, andre ikke. Dette ga oss en følelse av suksess, samtidig som vi hadde noe endre bedre å strekke oss etter. 

Gjennomføring

Når det kommer til gjennomføringen av nettbutikken, gikk det ikke helt etter planen. De forutsetningene vi hadde gjorde at mange muligheter for frakt ble sett bort ifra. Noen kostet for mye, andre trengte at vi var en organisasjon. Dette er det jeg angrer mest på gjennom hele prosjektet. Vi tenkte at det å sette opp et enkeltpersonforetak ville gjøre at vi måtte starte mye av det vi allerede hadde gjort på nytt. Vi hadde for eksempel allerede opprettet en konto som vi knyttet til nettbutikkens betalingsløsning. Derfor så vi bort i fra dette, og kjørte på, og ville ta utfordringen med å sende pakkene litt som det kom. Hvis kunden bodde i Oslo og omegn kunne vi levere personlig, og det gjorde vi også ved et tilfelle. Angrer på at vi ikke lagde en video til YouTube-kanalen av det, for det følte vi hadde vært bra innhold. Vi fant heldigvis løsninger som gjorde at vi ikke brukte mye av salgssummen på å sende varen, og dette er vi svært fornøyd med at vi klart å løse i øyeblikket. Likevel skulle jeg ønske vi tok jobben med enkeltpersonforetak, sentraliserte beholdningen og satte opp et ordentlig system for å frakte varen til kunden. 

Når det kommer til oppbevaring av klærne, endte det med at vi hadde det hjemme hos oss selv. For meg personlig tok det mye av plassen på soverommet, men det gikk fint. Selv om det til tider var irriterende, visste jeg at vi var i startfasen, og dette ville være noe vi så tilbake på og kunne le av. 

Når det gjelder markedsføring av nettbutikken har jeg lært ekstremt mye om FacebookAds og virkningen av dette. Etter at vi satte i gang, fikk vi et salg dagen etter. Vi ble imponerte, men det viste seg at det ville være lengre mellom salgene etter dette. Likevel ble jeg personlig svært imponert over hvor lettvint det var, hvor mange vi nådde med innlegget og hvor mye vi fikk for pengene. Dette er svært viktig lærdom jeg tar med meg videre. 

Sammen med dette syns jeg vi fikk svært god markedsføring gjennom artikkelen i Oppegård Avis. Denne kunne vi dele på våre profiler på LinkedIn, men også på våre sosiale medier vi hadde opprettet for Kleslageret. Denne artikkelen gjorde akkurat det vi håpet på. Vi fikk flere e-poster om folk som ville donere, og flere ringte oss. På kort tid fikk vi inn mer klær, som også ga oss et bedre utvalg i butikken. Når jeg ser tilbake på det, ble det ekstremt mye jobb å hente klær  ta bilder  og legge ut ett og ett produkt. Prosessen ble enda vanskeligere da jeg begynte i ny jobb midt i denne perioden, som gjorde at vi ikke fikk gjort like mye som vi ønsket. Planleggingen var for dårlig, og jeg personlig tok på meg for mye ansvar, noe som gjorde at hele nettbutikken ble satt litt tilbake den siste uken. 

Hadde jeg skulle gjøre dette igjen, ville jeg også lagt så mye jobb i SEO og SEM som jeg og gruppa ønsket. Hadde vi kunne kommet høyt i søkene etter spesifikke klær, kunne dette gitt oss en boost for å bygge en kundebase. Det jeg derimot er svært fornøyd med er hvordan vi presenteres på Google, noe som var en tung prosess der vi ventet to uker for å få en verifiseringskode i posten fra Google. Under kan du se de delene jeg er svært fornøyd med å ha fått til:

Slik ser det ut når du Googler Kleslageret.

En proff fremvisning på høyre side av skjermen ved et Googlesøk
Selv om noen av Google sine forslag var spesielle, var vi svært fornøyde med det øverst.

Disse bildene syns jeg gir nettbutikken en seriøsitet, og bygger tillit til kunden. Dette er et svært viktig moment når det gjelder handel på nett. 

Lansering

Ekstremt stolt over å være en del av den gjengen her!

Som nevnt tidligere så ønsket vi å være raske, og det klarte vi også. Hadde vi ikke hatt de problemene med domene som vi hadde, kunne nettbutikken vært oppe og gått tidligere. Vi hadde artikkelen fra Oppegård Avis klar, så det var litt kjedelig at domenet ikke funket som det skulle. Likevel klarte vi å være først med en medieomtale (ganske sikker på det i hvert fall), og dette ga en god boost både på inntak av klær og trafikk på nettsiden. Svært fornøyd at vi fikk hjelp av Julia Paulsen til å se over nettbutikken før lansering, og hennes innspill var til stor nytte. Jeg er ganske fornøyd at vi benyttet Julia som er ressurs, og det viser bare læringsutbyttet for denne bolken på sitt beste.

Oppsummering

Denne perioden fra slutten av mars og frem til nå har vært enormt lærerik, og mye av det vil jeg ta med meg inn i arbeidslivet. Litt skuffet er jeg, for vi kunne gjort mer, men samtidig er jeg stolt over det vi fikk til. At vi klarte å få folk med på det, og at vi fikk inn en god del klær, viser at vi ikke var helt ute når det gjelder konsept og strategi. Vi skulle selvfølgelig ønske at vi klarte å selge enda litt mer, så det var nok den største skuffelsen, men jeg er sikker på at hvis vi hadde gjort det igjen, og løst opp i noen av problemene som oppsto, så hadde det gått enda bedre!

2 reaksjoner på “Refleksjonsnotat; slik var det å starte en nettbutikk!

  1. Kp Svar

    Veldig bra skrevet! Dere har lært utrolig mye på kort tid. Kjempegøy å følge med på. Lykke til videre!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *