Hvordan markedsføre deg selv!

I en verden der det handler om å skille seg ut fra resten, vil det å markedsføre seg selv gjennom sosiale kanaler være en god og viktig egenskap. Der har vi ulike kanaler med ulike funksjoner, der det fremste innen arbeidslivet er LinkedIn. Jeg vil i dette innlegget fortelle deg hvordan du kan markedsføre deg og dine egenskaper i sosiale medier!

Personlig har jeg aldri vært en som har vært aktiv på sosiale medier, og ikke stukket meg nevneverdig ut. Det har imidlertid endret seg noget de siste månedene, noe jeg er svært glad for. Jeg har tatt i bruk LinkedIn aktivt for å bygge et kontaktnettverk med personer jeg kommer over, og jeg har laget YouTube-videoer for å vise hva min gruppe og jeg har gjort rundt nettbutikken. Og for å være helt ærlig, jeg har ikke sett på det direkte som markedsføring av meg selv, men det har mer vært positiv effekt av skolearbeidet. Egentlig skulle jeg nok ønske jeg skjønte det for noen år siden. 

Ved å vise hva du kan, og vise litt refleksjon rundt det du holder på med, så forteller du fremtidige arbeidsgivere at du er en person som får ting gjort og har evnen til å se tilbake på det med et kritisk blikk. Selv med en ikke like imponerende CV som andre søkere, har du derimot vist mer av hva du kan. Det gir deg en edge.

Jeg skal nå ta deg gjennom hvordan du kan markedsføre deg gjennom de ulike sosiale mediene.

LinkedIn

Det var tidlig på studiet at vi ble oppfordret til å publisere det vi skrev på bloggen, ut på LinkedIn for å vise personer i næringslivet at du skriver godt. Helt i starten husker jeg at jeg tenkte «Ikke f*** om noen skal lese det jeg skriver!». Så feil kan man altså ta, og det tok ikke lang tid før jeg merket den positive effekten av nettopp dette. 

Det som skiller LinkedIn fra de andre sosiale mediene jeg benytter, er hvilken innstilling jeg har når jeg åpner appen. I det jeg går inn er jeg klar for å lære noe nytt, og her syns jeg mine studenter er veldig gode. Det er alltid mange spennende temaer å lese om, i tillegg til at jeg kan se hvordan flere i næringslivet benytter seg at mediet.

Fra et innlegg jeg skrev om nettbutikken til Elkjøp.

Og akkurat denne koblingen er svært nyttig for meg som student. Uten noen formell introduksjon kan jeg interagere med personer i alle slags typer stillinger i ulike markeder. I tillegg til å knytte mennesker sammen på den måten, blir LinkedIn brukt som en søkeplattform etter arbeidskraft. Her blir det derfor viktig å ha en oppdatert profil som presenterer dine egenskaper og oppnåelser på en ryddig måte. Tilnærmet som en CV. Da vil arbeidsgiver kunne få et raskt overblikk over deg som person, og hvilke kvalifikasjoner du har, uten å måte ha et intervju osv.

Og måten du skal markedsføre deg her, er materialet du produserer. Har du en blogg der du skriver om ulike temaer? PUBLISER! Vis alle kontaktene dine på LinkedIn at du skriver, og kanskje det ender i en diskusjon om et tema du er god i. Plutselig sitter du med en kommentar fra en av de øverste lederne i Elkjøp. (Ref. bilde)

YouTube

Skjermdump av Kleslageret sin Youtube-kanal

På YouTube kan du presentere mange ulike egenskaper som du innehar. Det være seg redigering av video eller din evne til å presentere et tema. Ved å lage videoer viser du handlingskraft, og skiller deg kraftig ut fra resten av gruppen. Dette er utelukkende positive egenskaper en arbeidsgiver ser etter. 

Du kan starte så smått som å lage en liten YouTube-video om noe du interesserer deg for. Kanskje du har litt ekstraordinær kunnskap om en liten del av digital markedsføring, eller vil vise andre hvordan du jobber med prosjekter og / eller oppgaver. Dette kan være svært nyttig for mange der ute, i tillegg til at du fremmer deg selv som person.

Skjermdump av min egen YouTube-kanal

YouTube er noe jeg veldig gjerne anbefaler andre å bruke mer, og jeg er glad medstudentene mine og jeg lagde flere videoer i løpet av semesteret. Den positive feedbacken gjorde det verdt det.

Via andre mer tradisjonelle sosiale medier ville jeg spredd innholdet du lager. Bruke Facebook / Instagram / Snapchat for å vise at du lager innhold. Det samme gjelder LinkedIn. Det handler om å bruke det for alt det er verdt, og skille seg vekk fra andre som har samme bachelorgrad!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *