Hvordan kan sporten benytte seg av BlockChain?

Publisert av tobiashermansen den

Tidligere i vår lærte jeg om hvordan mange selskaper benytter seg av BlockChain-teknologi for å bevise produktet de selger sin reise. Grunnet min interesse i sport begynte jeg å tenke hvordan fotballklubber og sporten generelt kunne benyttet seg av denne teknologien. Det viste seg at det var en hel del!

Dette er et oversatte og forbedret innlegg fra Protokol.com, men jeg har gjort noen endringer fra det som opprinnelig ble skrevet om i innlegget.

BlockChain-teknologien utvikler seg stadig, og vi ser hele tiden ulike områder der den benyttes. Fra å spore tunfisk fra Stillehavet til butikken, og til det å fortelle meg hvor stoffet i buksa jeg vil kjøpe er fra. Det er dermed ikke rart at en av verdens mest pengesterke industrier, og som har en helt enorm masse av mennesker i ryggen, melder seg på i bruken av denne teknologien. Flere av de lagene som er på toppen av sine idretter implementerer BlockChain-løsninger og skreddersyr teknologien til sitt formål: tjene mer penger på fansen. Det kan også begrunnes i at de vil skape et globalt engasjement, og gjøre det lettere for fans på andre siden av planeten å kommunisere med klubben i deres hjerte. Og hva passer vel bedre enn å iverksette dette nå som økonomien er som verst grunnet Covid-19?

Og nettopp Covid-19 har gjort at idretten må endre sine måter å engasjere fansen på. Ettersom publikum ikke slipper inn på arena akkurat nå, må klubbene tenke nytt for å likevel skape en opplevelse for supporter. Ved skape en annerledes opplevelse på kampdag, differensierer klubben seg fra andre klubber. I tillegg kan denne måten å tenke på gi et større betalende publikum. Det begrenser seg ikke bare til de X antall tusen som kjøper billett til kampen, og ser den på stadion. Ved bruk av teknologien kan fansen ha samme opplevelse, uansett hvor de sitter i verden, under denne pandemien. Dette kan være over flere forskjellige plattformer, og det er her BlockChain-teknologien kommer inn i bildet.

Gjennom å gi fansen muligheten til å engasjere seg på ulike plattformer, kan man bygge bånd og lojalitet i mange år fremover. Dette gjelder spesielt markeder der kryptovaluta og teknologien står lengre fremme enn andre deler av verden, for eksempel Asia. En fotballklubb i England kan tilby enormt mye innhold for denne supporteren. Vi kan se litt på konkret hvordan:

Fan Tokens

Det mest populære tiltaket en fotballklubb kan benytte seg av gjennom BlockChain. Dette tillater at klubbene lager egne «tokens» som gir ulike fordeler som for eksempel VIP muligheter, ekstra video innhold eller muligheten til å stemme ved enkle valg som klubben skal ta. Under ser du et eksempel, der den italienske fotballklubben Juventus benyttet seg av nettopp dette. Supporterne kunne bestemme hvordan den nye bussen deres skulle se ut, og på den måte engasjerer klubben supportere over hele verden som eier en eller flere «tokens». 

Dette er rett og slett en mate å øke inntektene, og bygge langvarige forhold som bunner ut i at supporterne legger igjen mer penger i klubben. Partneren som Juventus er knyttet til er Socios, og er også tilknyttet mange av de andre største fotballklubbene i Europa. Ettersom en supporter som bor i et annet land, kanskje bare har mulighet til å reise og være på stadion én gang i løpet av en sesong, kan denne supporten nå føle seg som en enda større del av klubben ved å kjøpe «tokens». Han kan stemme på ulike deler av hvordan klubben fremstår, og han kan kjenne igjen det han stemmer på. Dermed føler han seg en del av klubben. Og dette med «tokens» kan dras enda lenger. For hva om kiosken på stadion bare tar «tokens»? Eller det samme i supporterbutikken? Dette gir så mange muligheter for klubbene, og det grunnet at de spiller på de samme prinsippene som fotball er bygd på. Nemlig, gjenkjennelighet og lidenskap.

NTFs

Dette står for «Non-Fungible tokens», og er rett og slett noe som er helt unikt, og som ikke kan erstattes. Den representerer det du eier, og denne type teknologi brukes til kunst, spill eller noe så enkelt som domenenavn. Gjennom BlockChain-teknologien så blir dens unike sider verifisert. Eksempler på hva dette kan være innen sport er digitale trading-kort eller minneverdige gjenstander som supporterne kan kjøpe og selge mellom hverandre. Dermed kan også verdien øke og synke ut ifra etterspørselen etter en bestemt «Non-Fungible token».

De gamle fotballkortene blekner i forhold til denne teknologien. Fansen kan kjøpe og selge digitale kort mellom seg, og klubbene kan legge inn insentiver for å samle hele laget. I tillegg kan man legge ut limited edition kort som er svært sjeldne. Og der vi får bare kunne bytte kort med kompisene i skolegården, kan vi nå kjøpe og selge de med supportere over hele verden. Interaksjonen med andre supportere endrer seg helt. For klubbene blir det en fest: ekstra penger inn  supportere over hele verden kan delta  treffer den yngre generasjonen.

Supporter lojalitet og plattformer

Bilde av Tembela Bohle fra Pexels

Gjennom ulike plattformer kan klubber gi supportere premier for å gjøre ulike ting. Like, dele, følge. Den vanlige rutinen. Et slikt system gjør supportere kan bygge opp poeng, og bruke dette i supporterbutikken eller i kiosken på stadion. Litt som poengene når du er ute og flyr, bare at du må tilegne all fritid du har til å like innholdet klubben legger ut. I enden ligger det tross alt en pølse og en Cola i kiosken under kamp. Nei da, men for å se seriøst på det, så gir dette muligheten til å premiere de mest aktive brukerne på de ulike plattformene. BlockChain- teknologien gir også muligheten for sponsorer å skreddersy innhold til brukerne basert på brukeratferden. Ja, de kan gjøre det i dag, men feilmargin blir betraktelig lavere ved brukt av BlockChain. Dette kan du lese litt mer om hos min medstudent Emil.

Kjøp og salg av billetter

Fra før kjenner vi til det enorme markedet for billetter før en kamp. Helt enorme summer blir betalt helt uten at man vet om billetten er falsk eller ikke. Dessverre for de store billetthaiene, som tar til seg én uskyldig turist etter den andre, så vil BlockChain-teknologien gjøre at billettsystemene vil gjøre et kjempesprang. Ved hjelp av teknologien vil kjøp av billetter bli sikrere, overføring av billetter mellom supportere blir sikrere og man vil også ha muligheten til å bytte billett om man mot formodning ikke skulle rekke en kamp. Sistnevnt helt uten å betale noe for det. DET kaller jeg kundeservice. 

All data som blir lageret på blokk-kjeden er uforanderlig, og det er umulig å hevde at man har kjøpt en billett man ikke har, og det vil heller ikke være mulig å stille spørsmål ved prisen. Og som tidligere nevnt så tar BlockChain bort alt av risiko for at billetten er falsk. Og kanskje det viktigste; hvis en kamp skulle blitt utsatt, så er jobben minimal med å endre billettene og deres tilhørighet. Det er noen få tastetrykk på datamaskinen, og man har tilpasset billettene til en ny dato. Helt enormt mye raskere enn dagens system, og i tillegg veldig mye enklere for begge parter. 

Investere i talent

Ved hjelp av ulike tjenester kan investorer investere i unge spillere ved å kjøpe tokens for en spesifikk spiller. Dette er et svært godt hjelpemiddel for å støtte opp fotballspillere som kommer fra svært dårlige kår. På den måte får spilleren hjelp med utvikling, og investoren kan senere selge de samme tokens om spilleren viste seg å være en god investering. Litt som å oppdage en billig aksje før den stiger til værs. 

Eksempler på hvordan vi kan bruke BlockChain i sport

  • Smarte kontrakter som gjør at atletene kan være sikre på å få betaling til avtalt tid. Dette ville vært svært nyttig i et land som Tyrkia for eksempel, som er kjent for å være dårlig med å betale ut i tide.
  • Et sentralisert system som inneholder skadehistorikk til spillere. I fotballen må en klubb som skal kjøpe en spiller gjøre en medisinsk sjekk av spilleren. Med et felles system for skadehistorikk vil alle parter ha tilgang til tidligere skader og problemer.
  • Betaling mellom klubb og spiller kan skje direkte, uten en tredjepart som skal ha sine prosenter.

Konklusjon

I sin natur så er BlockChain teknologien svært fleksibel og kan bli implementert i nesten hver eneste del av livene våre. Sporten kan benytte denne teknologien for å skape engasjement hos supportere over hele verden, og de vil kunne føle at de bidrar til klubben gjennom for eksempel «tokens». De vil også kunne bygge tillit til billettsystemene, ha lojalitetspoeng som intensiver for at supportere liker og deler innlegg på ulike plattformer. 

Dette er dessverre kun et ledd i det å tjene mer penger for de største lagene, i de største sportene i verden. Fansen engasjerer seg, og sikrer at sponsorer får bedre avkastning på innvesteringen deres (ROI). Men igjen, dette er det som må til for at klubbene skal holde seg kompetitive opp mot konkurrentene. Så kanskje supporteren er fornøyd uansett hva han må gjøre for å få seg noen ekstra bonuspoeng?

Har du innspill, eller lurer på noe? Send meg en melding på LinkedIn.

Kilder:

  • https://www.protokol.com/insights/top-5-blockchain-use-cases-in-sports-and-esports/
  • https://twitter.com/AroundTurin/status/1288323916260417538
  • https://www.emilmalones.no/hva-blockchain-bringer-til-digital-markedsforing/
  • https://www.linkedin.com/pulse/fan-tokens-cryptocurrency-reshaping-football-business-montes-kienle/

2 kommentarer

Emil Malones · 23. mai 2021 13:36

Veldig spennende og vel gjennomført innlegg Tobias,

Hyggelig å bli nevnt!

    tobiashermansen · 24. mai 2021 15:56

    Fint å høre Emil. Måtte linke til et så godt blogginnlegg!

Legg igjen en kommentar

Avatar placeholder

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *