Hvor viktig er et godt nettverk?

Sliter du med å forstå hvorfor så mange i næringslivet er så aktive på LinkedIn? Lurer du på hvorfor det hele tiden snakkes om at nettverk er det viktigste du kan bygge? I så fall anbefaler jeg at du benytter de neste fem minuttene til å lese mine erfaringer rundt dette.

Har jeg bygd nettverk over lang tid?

Bilde av Nappy via Pexels

Svaret på dette er et ganske stort nei, og for å være helt ærlig så er dette noe jeg har neglisjert frem til nå. Forståelsen av hvor viktig dette er har virkelig slått inn over meg, og dette ved hjelp av First Round sitt fremragende kurs. Gratiskurset fører deg gjennom åtte forskjellige moduler der du lærer å bygge det profesjonelle nettverket, samt finne deg en mentor. Jeg vil videre gå igjennom de forskjellige modulene og videreformidle budskapet i disse, samtidig som jeg forteller litt om mine tanker rundt dette.

Det hele startet med at vi gjennom skolen ble anbefalt å ta kurset «Networking basics», og jeg tok fatt på kurset med helt middels forventninger. Har alltid tenkt på dette med å bygge nettverk som noe litt svulstig som personer i næringslivet bruker unødvendig energi på. Jeg skal ikke avsløre slutten helt for dere, men det kanhende jeg har endret mening. 

Men nok snakk om meg, la oss heller se litt på de viktigste momentene kurset har å by på. 

Din profesjonelle identitet

Dette er et svært interessant moment som jeg ikke har tenkt over tidligere, og jeg ville slitt hvis jeg skulle fortalt hva min identitet er. Grunnen til dette er at jeg, og sikkert veldig mange andre, tilpasser seg og er forskjellige personligheter ut ifra hvem man snakker med. Er jeg med venner kan jeg være helt useriøs, men snakker jeg med profesjonelle eller foreldre til venner er jeg helt rolig og høflig. 

Akkurat dette er kvaliteter som kurset anbefaler at man dyrker for at den eventuelle motparten, mentoren eller en profesjonell, skal få et bedre inntrykk. Det trekkes spesielt frem fem attributter det vil være nyttig å bruke:

  • Empati
  • Nysgjerrighet
  • Takknemlighet
  • Relevans
  • Respekt

For meg virker det åpenbart at dette er måten å oppføre seg på når man snakker med en profesjonell som virkelig tar seg tid til å prate med deg. Første modul ga meg dermed ikke noe mer enn bekreftelse på hvordan man skal te seg når man vil lære av andre. 

Finne mentor og profesjonelle via LinkedIn

Dagens samfunn gir oss i større grad mulighetene til å linke med personer vi ikke kjenner, gjennom sosiale medier, og da i størst grad LinkedIn. Her kan vi kontakte personer vi syns er interessante, og opprette søk som i retur gir oss personer som passer våre interesser og tilhørighet. Her nevner kurset tre måter dette kan gjøres på:

  • Perfect overlap – dette er personer som går på samme skole, jobber i det samme firma som deg eller kanskje innenfor den samme industrien, som du identifiserer deg med.
  • Great overlap – dette er samme personer som i perfekt overlapp, men du identifiserer deg ikke med dem, derfor ikke en helt perfekt overlapp
  • Similarities – dere jobber kanskje i samme firma, eller så er det en person du identifiserer deg med i et annet firma som du finner interessant

Hvis du selv tar kurset, kan du selv se hvordan du kan bygge opp et slik søk i praksis. Ved å bruke denne modellen så sikrer du at kontaktene du knytter er relevante.

Effektive LinkedIn meldinger

De mest effektive meldingene på LinkedIn, svarer på tre enkle spørsmål. «Who, why and what». Hvem er det du er, hvorfor kontakter du akkurat denne personen og hva er det du lurer på. Hvis du holder deg til de enkle svarene der, så holder du meldingen kort og konkret, og det blir lettere for mottakeren å forstå hvorfor du har kontaktet akkurat hen. Eksempel på dette kan være:

Etter at du har sikret innholdet i meldingen må du alltid huske å dobbeltsjekke for skrivefeil eller andre detaljer som er viktige.

Koordinere en samtale effektivt

Hvis du har klart å opprette en kontakt med en profesjonell du syns er interessant, eller en mentor, er det svært viktig at du klarer å vise denne personen at du ikke er redd for å ta initiativet eller være engasjert. Mest sannsynlig vil mentoren eller den profesjonelle ha mye å gjøre, og det er nettopp derfor man må være effektiv i sin kommunikasjon. Sett et klart tidspunkt for samtalen, og i hvilken kanal denne skal gå, samt være tilpasningsdyktig for når samtalen skal finne sted. Når dette er avtalt, er det viktig å være på tærne og sende en invitasjon for å spikre avtalen. Der er du klar og tydelig, og viser at du ikke er redd for å ta initiativet i kommunikasjonen.

Bilde av Tirachard Kumtanom via Pexels

Hvordan navigere seg gjennom en samtale?

I en samtale, går man gjennom ulike faser, og det er viktig å bli kjent med disse fasene slik at man lett kan navigere seg gjennom dem. En samtale vil nesten alltid starte med innledende kontakt. Vanlige spørsmål som hvordan det går osv., ikke noe spesielt. Over i neste fase av samtalen handler det om å introdusere deg selv. Få denne mentoren, eller profesjonelle, til å huske deg. Etter dette må du få frem de spørsmålene du virkelig ønsker å få svar på. Disse må være relevant til personen som mottar disse, eller så blir det meningsløst. Ta lærdom av samtalene dine, slik kan du forbedre samtalene for hver gang.

Din historie 

Dette handler ikke om din livshistorie, men din relevante historie. Mentoren din bryr seg mest sannsynlig ikke om du spilte håndball frem til du var 15 år. Skill ut det viktigste, og kurset gir oss disse elementene som kan være nyttige:

  • Hvem er du?
  • Hvilke ferdigheter innehar du, og har du noen relevante interesser?
  • Din profesjonelle vekst?
  • Hvor i vekstfasen er du?
  • Hva ønsker du å få ut av samtalen?

Forberedelser er alt

I vår første forelesning sa Karl Philip Lund; møt forbedret, da har du ofte en fordel. Og dette er svært viktig før din samtale med mentoren, og spørsmålene dine burde være bygget på research du har gjort på mentoren. Hvilken historie har mentoren, eller firmaet/bransjen? Hvordan ser arbeidshverdagen deres ut? Spesielle konkurrenter i markedet, og hvordan man differensierer seg fra disse. Hvis man klarer å treffe godt med disse spørsmålene, vil læringsutbyttet være enormt mye større enn hvis man ikke forbedrete seg til samtalen.

De gode relasjonene

Etter å ha gått gjennom alle disse stegene, og lært hvordan man kontakter profesjonelle / potensielle mentorer, òg hvordan holde en konkret samtale med disse, så handler det om å bygge langvarige relasjoner. Dette gjør man ved å opprettholde kontakten og la den profesjonelle / mentoren vite hvor mye denne samtalen betydde for deg. Slik bygger du også en verdi for mentoren selv. Hvis man får en god relasjon kan dette være en brobygger til andre som den profesjonelle / mentoren jobber med eller kjenner.

Min mentor

Det var mens jeg tok kurset at jeg kontaktet det som skulle vise seg å bli min mentor. Etter å ha utforsket fordelene det gir å ha en mentor, kastet jeg meg over telefonen og slo jeg på tråden til min tidligere nabo. Birgitte Brubakken. Med utdannelse fra USA og Norge innen finans og administrasjon, og senere erfaring som økonomiansvarlig i Toyota og som leder financial controlling i Bane NOR, virket det som en flott mentor å ha. Det passet også godt at jeg tidligere har hatt kontakt med henne, og snakket om videre utdanning og økonomi for øvrig. Hun vil være et godt startpunkt for å bygge gode relasjoner, og jeg ser frem til å kontakte masse ukjente mennesker for å spørre om råd og spørsmål. 

Bilde Chivazol via Pexels

Nettverk? Hvorfor det?

Kurset fikk meg til å tenke. Burde jeg startet tidligere? Og svaret her er jo åpenbart ja. Å skjønne hvor viktig et nettverk er nok det viktigste jeg har innsett i hele min tid på Høyskolen Kristiania. Etter å ha hatt LinkedIn i noen uker, merker jeg allerede nyttigheten av å kommunisere og diskutere med medstudenter og forelesere. Jeg kan på det varmeste anbefale at du også starter så fort som mulig!

Kildeliste:

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *