Digital markedsføring sin fremtid

Ser vi tilbake til 2010, tror jeg ingen så for seg de mulighetene vi har til digital markedsføring i dag. Så oppgaven med å se for seg hvordan det er ti år fra nå, blir en nær umulig oppgave, men jeg skal gjøre mitt beste i hvert fall!

Alle de variablene som spiller inn i de ulike scenarioene gjør det nær umulig å treffe spikeren på hodet. Det som derimot ikke endrer seg stort, er fundamentale funksjoner i samfunnet. Mennesket vil søke informasjon, uavhengig hvilken tidsperiode man lever i, og hvordan vi søker oss til denne informasjonen blir avgjørende for hvordan digitale markedsførere må tenke. 

Smarttelefon 

Bilde av SCREEN POST fra Pexels

I hovedrollen, smarttelefonen. De eneste vi ser med en flipp-telefon i dag er enten gamle med en DORO, eller langere med en «burner phone». Resten av oss har en eller annen form for smarttelefon som er en helt enorm del av livene våre. Som vi allerede ser mye av i dag, og som jeg tror vil se mer av i årene fremover, er tilpasningen av nettsider og markedsføring mot smarttelefonene. Allerede nå ser vi at det blir foretatt flere søkemotorsøk på mobil, enn på PC. Ikke en overraskende utvikling, men sådan en svært betydningsfull en. 

Dette henger sammen med det stadige forkortede oppmerksomhetsspennet til mennesket. Vi søker informasjon, og vi ønsker den presis og treffende på kortest mulig tid. Derfor må nettsider være optimalisert for mobil, slik at fluktfrekvensen ikke skyter i været. Mine personlige tanker sirkulerer rundt teorien om at denne spennet ikke blir større med tiden. En trist tanke, men likefullt et viktig moment for hvordan markedsførere skal tilpasse det digitale innholdet.

SEO

Knyttet til søkemotoroptimalisering (SEO), ligger det mye å hente. Jeg ser for meg at befolkningen vil bli mer utdannet rundt hvordan organisasjoner opererer rundt markedsføring på søkeord, og vil søke informasjonen som dukker opp i organisk søke fremfor den betalte. Dette punktet fordrer at menneske innehar et større oppmerksomhetsspenn, noe jeg ønsker de fleste streber etter å inneha. Sånn sett er nok dette mer en måte jeg ønsker utviklingen skal være, men et litt mer konkret eksempel på hvordan optimaliseringen vil se ut fremover er mot stemmesøking.

Vi har alltid vært glad i å la andre gjøre ting for oss. Så hvorfor ikke la en AI gjøre søkene for deg? Du sier bare det du ønsker å søke på, og maskinen gjør resten for deg. Denne tilpasningen må digitale markedsføre ta inn over seg, grunnet at stemmesøk er generelt mer spesifikke. De har lengre søkesetninger, slik at det ikke er de samme nøkkelordene som tidligere. For at organisasjoner skal komme høyt opp i søkene, må det en tilpasning til. 

Nye apper

Helt naturlig vil det komme nye funksjoner ved telefonene våre, og med dette, nye apper. Men utviklingen fordrer ikke at disse appene har andre funksjoner enn de vi bruker i dag. Se på TikTok for eksempel. Deres app er ikke revolusjonerende, men de har truffet ekstremt godt. 

Slike endringer kan hele tiden komme, og digitale markedsførere må hele tiden oppdatere sin markedsføring og rette den mot riktige plattformer og riktig publikum. Dette er nok den mest intuitive delen av fremtiden man kan tenke seg til, for den er nesten umulig å unnslippe. «Change or die».

Smarte løsninger

Det er gjennomført en undersøkelse på hvor mange som har installert en Adblocker i sin nettleser. Det tallet steg med 3,3 % bare fra årene 2019 til 2021. Vi kan anta at dette tallet vil stige, og det vil derfor være naturlig å tenke seg til at Pay Per Click ikke vir være en så stor del av digital markedsføring som den er i dag. Noen av ressursene kan puttes inn i endringen innenfor SEO. 

Som nevnt over så kan det være flere teknologiske endringer som fører til at den digitale markedsføringen kan endre seg. Jeg mener imidlertid at mange av de fundamentale tingene fortsatt vil ligge i bunn, men at smarttelefonen vil få en enda større rolle. 

Kilder:

  • https://www.kristoffermyklebust.no/?p=108
  • https://www.statista.com/statistics/804008/ad-blocking-reach-usage-us/

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *